آشنایی بایک تکنولوژی جدید به نام زامارین

۵ بازديد




تازه واردان در دنیای برنامه نویسی همیشه به دنبال یه راه میانبر هستن، همیشه یه رویای شیرین برای برنامه نویسای موبایل بود که با یک زبان برای چند پلتفرم بتونین اپلیکیشن بنویسین که به نظر من این راه میانبر همین زامارینه. تو این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که زامارین چیه؟ و چجوری میتونین ازش استفاده کنین. پس همراهمون باشین!


مفهوم زامارین را بدانید!
xamarin یک ابزار برای برنامه نویسی بر روی موبایل با استفاده از زبان #C می باشد. این ابزار در ماه مه سال ۲۰۰۱ توسط سازندگان پروژه متن باز Mono Android خلق شد. تاکنون حدود ۸۰۰ هزار توسعه دهنده در بیش از ۲۱۱ کشور جهان بر روی این فریم ورک کار کرده اند. کتابخانه xamarin بیش از ۱۱۱۱۱ کامپوننت قابل استفاده دارد، کدهای برنامه قبل از کامپایل شدن در بستر فریم ورک دات نت اجرا میشوند و نهایتا به صورت کدهای بومی آی او اس و اندروید (برنامه نویسی ویندوزفون هم که با سی شارپ انجام میشود، یعنی شما با یک کد سه خروجی برای پلتفرم اندروید، IOS و ویندوزفون خواهید داشت) در خروجی پدید میایند. توسعه دهندگانی که از این ابزار استفاده کنند میتوانند اپلیکیشنهای خود را بروی بیش از ۲۱۱۱ دستگاه مختلف که با تکنولوژی پردازش ابری (Cloud) بنا شده است تست کنند.

مزایای استفاده از زامارین (Xamarin)

استفاده از مهارت های #C و NET. ، برنامه نویسان و مهندسان نرم افزار وقت و انرژی بسیاری برای یادگیری ویژگی های زبان #C و نحوه استفاده از آن و همچنین فریمورک NET. صرف کرده اند. با این که جاوا با زبان های شی گرا شباهت های بسیاری دارد ولی اگر یک برنامه نویس #C بخواهد همان برنامه ای که می تواند در زبان #C بنویسد را در زبان جاوا بنویسد وقت و انرژی بسیار زیادی را می طلبد. حال اگر کسانی که به زبان #C برنامه تولید می کنند بخواهند برای موبایل ها برنامه تولید کنند باید آن برنامه را به زبان جاوا تولید کنند. ولی با استفاده از این نرم افزار به راحتی می توان با استفاده از همان مهارت های #C برنامه اندروید تولید نمود و دیگر لازم نیست که سختی یادگیری زبان جاوا را تحمل کرد. علاوه بر این لینوکسی ها هیچ نگران نباشند چون Xamarin متعلق به پدیدآورندگان mono می باشد. mono یک محیط با امکانات Visual Studio و opensource در لینوکس می باشد. چون میتوانید به راحتی با زامارین در لینوکس برای هر سه پلتفرم کدنویسی کنید.

مزیت استفاده از زامارین

1. بیش از ۷۶% کد ها قابل انتقال به اپلیکیشن های دیگر می باشد.
2. برای برنامه نویسی زامارین از محیط قدرتمند ویژوال استدیو استفاده می شود.
3. هنگامی که با زامارین مثلا یک اپلیکیشن اندروید می سازید، از نظر امکانات و عملکرد این برنامه به قدری شبیه به برنامه به زبان جاوا می باشد که گویی این برنامه با جاوا و اندروید استدیو توسعه داده شده است.
4. امکان اضافه کردن مؤلفه هایی شامل نمودارها، جداول، نمایه های زیبا، [UI control] ها و… بصورت مستقیم از [IDE].
5. ویژال استدیو در ویندوز و مک در دسترس است پس به راحتی می توان در هر دو سیستم عامل از زامارین استفاده کرد.
6. در ادامه هنگاهی که شما بخواهید یک ویژگی به اپلیکیشن اضافه کنید، خیلی راحتر می توانید از یک پروژه تمام اپلیکیشن های خود را آپدیت کنید.

نکات منفی استفاده از زامارین
1. حجم برنامه بیشتر می شود، یک hello word با زامارین ۱۶ مگ می شود، یعنی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ مگ اختلاف حجم برنامه می شود، بنابر این اگر برنامه شما با اندروید ۴۰ مگ می شود با زامارین به طور مثال ۵۰ مگ می شود.
2. اپلیکیشن هایی که گرافیک پیچیده دارند بهتر است با زامارین پیاده سازی نشوند، زیرا هم حجم زیاد کد مربوط به ظاهر پیچیده قابل اشتراک برای بقیه پلت فورم ها نیست و هم با زبان native گرافیک های پیچیده راحتر و با عملکرد بهتر پیدا سازی می شوند.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.