معرفی یک زبان ساده اما قدرتمند

۶ بازديد
سی شارپ


زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟

مایکروسافت #C را ادغامی از قدرت ++C و سادگی Visual Basic معرفی می‌کند. اما به نظر من، در حال حاضر سادگی #C به مراتب خیلی بیشتر از Visual Basic است.
در اواخر دهه ۱۹۹۰ که مایکروسافت و شرکت Sun Microsystems – مالک Java – در دنیای نرم افزار رقابت سرسختانه‌ای داشتند، مایکروسافت تصمیم گرفت یک زبان برنامه نویسی جدید توسعه دهد.
در ابتدا #C از لحاظ ساختاری خیلی به Java و بیشتر از آن به ++C نزدیک بود اما رفته رفته و با توسعه این زبان برنامه نویسی جدید، تفاوت‌ها بیشتر و بیشتر شدند.


زبان برنامه نویسی سی شارپ قدیمی است؟

در زمانه‌ای که همه چیز با یک ساعت پیش از خود متفاوت است، حالا که می‌دانیم #C در واقع پیش از شروع قرن ۲۱ ساخته شده است، آیا می‌توانیم نتیجه بگیریم که #C پیر شده و بهتر است سراغ یک زبان تازه نفس‌تر مثل Swift برویم؟
قطعا خیر، #C تا به امروز بارها به روز شده است. نسخه ۷٫۱ زبان #C به تازگی منتشر شده است. از نظر من #C یک جوان ۳۰ ساله است که به اندازه کافی جوان و به اندازه کافی با تجربه است.


شی گرایی به چه معنا است؟

در ابتدای این مقاله، گفتم که #C یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا است. برای اینکه توضیح بدهم دقیقا یک زبان شی گرا چیست، ابتدا باید بدانیم در زبان‌های غیر شی‌ گرا چه می‌گذرد. زبان‌های غیر شی گرا از دو موجودیت «داده» و «عملیات» تشکیل می‌شوند.
یعنی کل یک نرم افزار، مثل نرم اپلیکیشن اندروید، iOS یا هر نرم افزار دیگری که روی کامپیوترهای شخصی اجرا می‌شوند، از چندین عملیات (Function) که یک یا چند داده (Data) می‌گیرد ساخته شده که این function تغییرات لازم را روی آن داده‌ها اعمال می‌کند و داده جدید را به function قبلی بر می‌گرداند.


برنامه نویسی سی شارپ برای من مناسب است؟

اگر به این فکر می‌کنید که برای اولین بار پا به دنیای یک زبان برنامه نویسی بگذارید، #C گزینه مناسبی برای شما است. بگذارید با هم صادق باشیم، واقعا فرقی نمی‌کند که چه زبانی را انتخاب می‌کنید. هر کدام نسبت به دیگری قابلیت‌ها و ضعف‌هایی دارد. مهم‌تر از این تفاوت‌ها، هدف شما از یادگیری برنامه نویسی است.
مثلا اگر بخواهید یک اپلیکیشن اندروید یا iOS بسازید، به ترتیب زبان‌های جاوا و Swift گزینه‌های مناسبی هستند. یا اگر به پیاده سازی ظاهر صفحات وب علاقه دارید می‌توانید با JavaScript شروع کنید.
اما #C این امکان را به شما می‌دهد که در پلتفرم‌های مختلف نرم‌افزار مورد نظر خود را توسعه بدهید. من اسمش را زبان برنامه نویسی میانبر می‌گذارم. زبانی که با آن هم می‌توانید اپ اندروید، iOS بنویسید و هم سایت و سرویس‌های سمت سرور را توسعه بدهید.
این یعنی #C می‌تواند تقریبا یک چرخه کامل در محصولات نرم‌ افزاری را پشتیبانی کند، دیگر چه می‌خواهید؟

کاربردهای زبان برنامه نویسی# C

به طور کلی با استفاده از زبان سی شارپ می توان هر برنامه ای نوشت. اما اگر بخواهیم تخصصی تر به آن نگاه کنیم این زبان در ساخت اپلیکیشن های رومیزی ویندوز و بازی ها از عملکرد بهتری برخوردار است. علاوه بر این می توان از این زبان برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب استفاده کرد.
محبوبیت این زبان در توسعه برنامه‌های موبایل نیز افزایش یافته است. با استفاده از ابزار Xamarin می توان برنامه های موبایلی که با زبان سی شارپ نوشته شده را به هر پلتفرمی تبدیل کرد.
محیط ویژال بیس که برای طراحی برنامه‌های تحت وب با زبان سی شارپ استفاده می شود


استفاده از زبان سی شارپ در طراحی بازی‌ها

استفاده از زبان برنامه نویس سی شارپ برای طراحی بازی ها با استفاده از موتور ساخت بازی Unity امکان پذیر است. این پلتفرم در حال حاظر محبوب ترین موتور بازی می‌باشد. بیش از یک سوم بازی‌های برتر دنیا با Unity ساخته شده‌اند، علاوه بر این نزدیک به 770 کاربر فعال، از بازی‌های ساخت Unity استفاده می کنند. تقریبا 90% بازی‌های VR ساخته شده برای سامسونگ و 53% از بازی‌های ساخته شده برای Oculus Rift VR از Unity کمک گرفته اند.
در واقع اگر کسی قصد ورود به صنعت ساخت بازی یا موضوعات مربوط به واقعیت مجازی را داشته باشد، می‌تواند با استفاده از آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ توانایی‌های خود را تقویت کرده و در این صنعت فعالیت کند. Unity موتور بازی که از زبان سی شارپ بهره می گیرد.

نتیجه گیری :
سی شارپ یک زبان ساده اما قدرتمند است که با استفاده از آن میتوان برای پلتفرم های مختلف برنامه نوشت. # C پشتوانه مستحکمی همچون شرکت مایکروسافت را پشت سر خود دارد و به این زودی ها از رده خارج نمی شود.
برنامه نویسان زیادی در سرتاسر جهان از c# استفاده می کنند.همین موضوع باعث شده که شما راه حل بیشتر مشکلاتتان را از اینترنت پیدا کنید، چون احتمالا حداقل یک نفر پیش از شما با آن مشکل روبرو شده است.
امیدواریم که توانسته باشیم مفهوم کلی مطالب خود را به سمع و نظر شما کاربر محترم رسانده باشیم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.